campersisters.reismee.nl

Camperreis Noordkaap

Vrijdag 7 juni

We hebben net de sleutels van de camper gekregen. Mooie machine van 170 Pk. Eerste hindernis: de verwarming wou niet aanslaan. ( En die zouden we kunnen gebruiken in het hoge Noorden. ) De laadruimte staat al halfvol eten, de rest volgt morgen.

Zaterdag 8juni

Laatste boodschappen gedaan en de camper reisklaar gemaakt.Cinta en Liliane geven alles een plaatsje en ordenen de laadruimte tot een echte winkel.

Zondag 9 juni

Vertrokken om 7u bij mooi weer: 11 graden. We rijden 700 km naar Puttgarden in Noord Duitsland. Aangezien het Pinksterzondag is' schieten we heel goed op. Korte plasstop en lunchstop. De zon zorgt voor 22 graden. Liliane Greet wisselen elkaar af als chauffeur. Iets voor 17u staan we aan de ferry haven en maken een korte wandeling in het zonnetje. Kort bezoek aan een gigantische bordershop. Nooit zoveel alcohol bijeen gezien.! Aperitief in de camper , spaghetti met scampi, uitkijkend op de zee. Morgenvroeg overtocht naar Denemarken.

Maandag 10 juni

Gisteren avond groot probleem.. Het bed kwam niet naar beneden! En de stopcontacten werkten niet! Bed met veel gesukkel manueel laten zakken . Bleek een gesprongen zekering te zijn. Met ferry oversteek naar Denemarken en verder naar Zweden over "thé bridge". Bezoek aan een domein waar elanden liepen. Fantastisch! De dag begon fris en bewolkt maar het werd uiteindelijk warm en zonnig. Gaan overnachten op echt Columbusplekje aan de rand van het bos. Heel stil en idyllisch. Wel veel muggen.

Dinsdag 11 juni

Deze nacht zeer veel geregend, zelfs donder gehoord. Vanmorgen  maar 14 graden. Na ontbijt richting Habo. Bezoek aan een prachtig beschilderd oud houten kerkje. Dan verder Noordwaarts naar Tiveden Nationaal Park. Het blijft regenen. We maken toch nog een korte ( 900m) wandeling die uiteindelijk 2.4 km bleek te zijn. Prachtig en bevreemdend bos met enorme met mos begroeide rotsblokken waar ieder moment trollen konden tevoorschijn springen. We hadden gehoopt op de parking van het bezoekerscentrum te overnachten, maar we mochten niet. 5 km verder mooie  plek gevonden aan een oud kapelletje. Hopelijk morgen minder regen.

Woensdag 12 juni

Uitgeslapenen! Pannenkoeken met banaan voor ontbijt. We moeten calorieën opdoen voor de wandeling straks. De Stigmansrundan is vrij pittig, maar zeer mooi. We wandelen 4 uur door een fantastisch oerbos met enorme met mos begroeide rotsblokken. Net op tijd terug in de camper, want de sluizen gaan weer open. We rijden verder richting Falun en vinden rond 17 uur terug een mooie plek om te overnachten. Het blijft regenen. Ons humeur daarentegen blijft zonnig..we genieten. Het zal weer laat worden vanavond

Donderdag 13 juni

Verschrikkelijk onweer deze nacht..donder, bliksem en hevige regen. Nu weten we het zeker, de camper is waterdicht. We kunnen terug uitslapen en vertrekken na het ontbijt richting Falun. Opvallend zijn de bermen vol Lupinestraat in wit, roze, paars en blauw. We zien 2 kraanvogels in de velden. Het blijft een kille druilerige dag. In Falun brengen we een geleid bezoek aan de kopermijn. We dalen met 400 treden af naar 65 m onder de grond. De mijn was ooit 600 meter diep.

We vinden een mooie  slaapplaats aan een idyllisch meertje.Greet en ik doen een poging tot vissen maar vangen niets, het wordt dus kip vanavond.

Vrijdag 14 juni

Rustige nacht, geen regen. Na ontbijt richting Kaböle. De wegen zijn zeer goed en er is zeer weinig verkeer. We blijven rijden tussen de bossen en bermen vol Lupines. Rond 14 uur arriveren we in camp angör wild life.Onze eerste camping wordt uitgebaat door een vriendelijk Nederlands koppel. We worden er verwelkomd met een koffie en krijgen een Briefing over de berenhut. Om 17 uur vertrekken we met een pick-up en 10 min later worden we met een klein bootje naar de drijvende hut gebracht. Het is ondertussen zonnig en warm geworden. De hut heeft 4 stoelen en 3 kleine bedjes, en een wc. We worden omringd door water en bos. ZALIG!!!! We installeren ons met verrekijker en fototoestellen. De beren en veelvraten mogen komen, we zijn er klaar voor.               Het is 22u15, een paar grote bonte spechten en een boomklever gezien. Honderden muggen,  vissen die uit het water springen, zwaluwen die komen drinken in het meer, kwikstaartjes en een prachtige zonsondergang...maar..nog geen beren  we blijven wachten...fototoestel in aanslag.

Zondag 15 juni

Het is 2u30, net 15 min naar een veelvraat ( wolverine)zitten kijken. Toch een vrij groot beest met lange staart. Foto's zijn niet gelukt, te veel ochtendmist.                              Geen beren gezien   . We doen elk om beurt een dutje..Alleen Cinta blijft wakker. Om 9 uur worden we terug afgehaald.           We eten versgebakken croissants en knapperige broodjes en gaan eindelijk slapen. Om 13u30 wakker en eindelijk DOUCHEN!!! Dat zal deugd doen.    .    We zijn lui deze namiddag..ijsje eten, boekje lezen. Het is WE en we koken niet zelf maar gaan op restaurant. 2 eland burger, 1 schnitzel Hawaii en 1 steak met frietjes. Fris Zweeds biertje erbij, het smaakt.

Om 20u vertrekken we op eland safari. We rijden en zoeken..zien prachtige landschappen, vergezichten, 2 Parelvissers( soort eend), een witgatje ( vogeltje) met 5 kleintjes, oeverlopers, verse sporen van elanden, prachtige zonsondergang.. en dan net voor we het opgeven..een eland die de baan oversteekt. Voordat we het ten volle beseffen is hij alweer verdwenen tussen de struiken. Maar we hebben er een gezien  om middernacht zijn we terug..doodmoe en slapen meteen.

zondag 16 juni

slapen tot 8u30. Zonnetje schijnt, het wordt een mooie dag. Water bijvullen, black en Grey legen, afscheid van de zeer sympathieke Nederlandse uitbaters. We vertrekken richting kust waar we in Olofsfors de Ijzerfabriek uit de 18de eeuw bezoeken.

Verder richting Arvidsjaur op zoek naar een slaapplaats. De eerste poging mislukt..we zitten op een smalle onverharde weg die steeds hobbeliger wordt. Gelukkig kunnen we draaien, na het verleggen van grote takken, en terugkeren. Tweede poging leidt naar een verlaten skistation.we hebben een prachtig weids uitzicht. Tot onze verbazing is de sanitaire blok toegankelijk. We kunnen gebruik maken van de toiletten, zelfs de douche geeft warm water. Na het avondeten zitten we buiten te genieten van het uitzicht.

Maandag 17 juni

Even paniek!! Smartphone werkt niet meer    gelukkig kan ik via die van Anne op ons blog

Deze morgen om 9 uur vertrokken richting Advisjaur. Onderweg zien we verschillende rendieten langs de baan.
We bezoeken "lappstaden" een kerkdorp waar de lappen verbleven tijdens kerkelijke activiteiten. Er zijn verblijfshuisjes en voorraadhuisjes. De constructie is in hout is heel vernuftig en zonder spijkers. We gaan verder op zoek naar een museum, maar blijkt buiten de stad te zijn. We nemen de camper en zijn net op tijd. Museum sluit om 16 uur. Het is een klein museum met leuke dingetjes. Boven is een kleine ambachtelijke shop. We rijden verder naar het noorden en iets voor 18 uur staan we aan de Poolcirkel.
Nemen natuurlijk wat foto's. We zoeken een slaapplaats en vinden terug een prachtig plekje aan een meer met uitzicht. We worden terug ondergedompeld in een zee van muggen.  We vinden heel wat elandenkakjes rondom ons...wie weet vannacht??

Dinsdag 18 juni

Deze nacht veel geluiden gehoord ( we denken aan vossen), maar niets gezien.         Deze morgen wakker geworden door de regen  . Gisteren nog 22 graden, vandaag nauwelijks 10. Het blijft regenen. Wij rijden naar Finland, normaal 3 uur rijden, wij doen er 5 uur over door het slechte weer en veel wegenwerken.

Controle aan de grens Zweden÷Finland. Zeker 10 douaniers en zelfs en hond, voor ons? Want verder is er niemand. Er is een shop en we laten ons gaan. We kopen er ook muggengel en anti muggentabletten. Ze blijven ons aanvallen per honderden.
We rijden verder naar de voorziene slaapplaats aan een vogeluitkijktoren, maar blijven er niet.....teveel muggen. We zijn er nochthans op voorzien
 ( zelfs de plaatselijke bevolking klaagt over het nooit geziene aantal muggen). We zoeken verder en vinden een plaatsje in de bossen met minder stekers. We laten het niet aan ons hart komen en genieten van een lekker aperitiefje. Ondertussen staan de potten op het vuur...linguini met spinazie en scampi's. En het blijft regenen....

Woensdag 19 juni

De anti-muggentabletten hebben geholpen..een nacht zonder gezoem!!        Hier in Finland is het een uur later dan in Zweden en Noorwegen..gevolg..wekker om 7 uur ipv 8 uur.    Na het ontbijt  vertrekken we richting Alta. We gaan de grens met Noorwegen over en rijden verder richting Noorden. We zien bergen met sneeuw. Alta ligt aan de Altafjord, met weids uitzicht over de besneeuwde bergen.

We eten eerst een boterhammetje in de camper en gaan dan naar het museum van de rotskunst. We doen het parcours van 3km dat langs rotsblokken loopt waarin de tekeningen zijn uitgehouwen en ingekleurd met rode verf.
Beneden aan het water zien we een nogal speciaal dans optreden.
  Het tweede deel van het parcours is moeilijker te zien omdat ze niet zijn ingekleurd. Het gidsje in het Nederlands helpt ons goed.  We vertrekken naar de camping, en rijden door een bijna kaal gebied met prachtige vergezichten. De zon laat zich zelfs zien.
Het is 9 graden, maar, geen muggen!!! Voor morgen wordt er zon voorspeld.

Donderdag 20 juni

We slapen uit, heerlijk douchen, rustig ontbijt...zalig. Het is schitterend weer, volle zon  ..9 graden, maar voelt als 20 graden. Voor mij dus Tshirt weer. Vertrekken pas om 11uur richting Russenes. Prachtige korte rit.

We bezoeken " shosamik tun" een klein museum en enkele turfhuizen van de sea-sami. Een jonge Sami vertelt met veel passie over de geschiedenis van de Lappen. Een heel toffe en gedreven uitleg, we leren veel bij. We doen ook nog een bewegwijzerde natuurwa?ndeling.
 We vertrekken langs het strand, later gaat het trail de bergen in en A?nne keert terug. Wij gaan verder het bos in. Het is behoorlijk klimmen en veel verder dan de aangegeven 4 km. Pas om 15 uur zijn we terug aan de camper. Anne heeft reeds de tafel gedekt en we genieten van een boterhammetje.       We rijden verder richting Gjesvaer.
 Een prachtige rit langsheen de fjord. De eerste tunnel is vrij smal en spooky. We zien verschillende rendieren.
Iets voor 19 uur arriveren we in het vissersdorp rond een baai. We parkeren langs de kant van de weg met uitzicht op het Noorden. Het blijft schitterend weer en we genieten. We slapen hier vanacht want morgen om 11uur staat een " birdwatching" bootsafari op het menu.

Vrijdag 21 juni

Blijven op tot middernacht...prachtige bijna niet zonsondergang. We slapen tot 8u30..om 10u30 vertrekken we naar Stappan Sjøprodukter voor de vogelsafari.

We zijn met 6, wij en een Nederlands koppel. Het weer is zalig..10 graden, volle zon maar veel wind. We krijgen allemaal een zeilpak aan, en zien er als astronouten
uit. We zien hele kolonies papegaaiduikers, Jan van Genten, aalscholvers, alken.....ook verschillende zeearenden en zeehonden. We genieten ten volle...wat een belevenis op een woelige zee. Gelukkig is niemand ziek. Bij terugkeer kopen we 2kg King Krab voor vanavond.                                                    We rijden verder naar de Noordkaap en om 14u34 bereiken we onze bestemming. Het is 4 graden maar stralende zon. We betalen 28€ pp, maar alles is inbegrepen, we mogen hier 24 uur staan. Het wordt bitterkoud en de wind wordt feller. We maken een wandeling naar het monument met de globe...zeer koud!!
Daarna naar de shop en om 17 uur de I-max film over de kaap in de 4 seizoenen.      Annemie Struyf zou hier moeten zijn, maar we vinden haar niet...ook al roepen we nu en dan haar naam  . Terug naar de camper...warme chocolademelk en een dutje. We moeten straks wakker blijven tot 1uur. De camper schudt en davert in de wind. Om 20u aperitief en daarna heerlijke krabbepoten....we smullen

Om 23 uur wagen we ons terug buiten en in de bar mer panoramisch uitzicht drinken we een " midnightsun" cocktail op Anne haar verjaardag.

De zon verwijnt nu en dan achter de mistflarden en dan wordt ze weer heel helder en fel. We zien ze zakken. Rond half een trotseren we terug de ijzige wind.
We staan tussen een paar honderd anderen...wel heel speciaal gevoel.
 Annemie Stryf is nergens te zien.              Gelukkig hebben we verwarming in de camper en is het lekker warm als we om 1u30 thuiskomen. Slaapwel.....

Zaterdag 22 juni

Happy birthday to you...happy birthday to you!!! Anne is jarig vandaag  . Cinta en Greet hebben de camper versierd!!                We slapen tot 9u30  ..ontbijt met pannenkoeken. Cadeautjes en verjaardagskaarten...  .

Het is 9 graden en vrij zonnig, koud en winderig. Rond 11u30 gaan we nogmaals naar jet bezoekerscentrum en kopen een certificaat. De geplande wandeling van 18 km gaat niet door..tekoud en teveel wind. We vertrekken rond 13u30 terug richting Alta.
We stoppen aan een Lappenshop en kopen een fleecedekentje.
Nog een stop aan een klein zandstrandje en stoppen uiteindelijk aan de Altafjord om te slapen. Het is ondertussen grauw en grijs geworden en het regent.

Zondag 23 juni

Wat een heerlijke dag vandaag  . Pas om 9u wakker geworden...11 uur heerlijk geslapen( daaraan zie je dat reizen zeer zwaar kan zijn) en de zon schijnt  . Gebakken eitje met spek...heerlijk kopje koffie...de dag kan beginnen. We doen het rustig aan. Het is heerlijk rijden.

.de ene postkaart na de andere. Korte stop aan een wegwinkeltje met vooral rendierhuiden. Greet past verschillende mutsen  .
        De middagstop is een echte Columbus. Aan de Altafjord ligt het vol met mosselen, dus plukken. Greet en ik slagen erin om vuur te maken( met onze magnesiumstick!!)
vlak naast een picknicktafel. Mosselen boven het vuur, flesje witte wijn erbij ( behalve voor de chauffeur) ...wat een zalig eten op een prachtige omgeving. Het is maar 12 graden maar het voelt als 20 en meer. Dit is vakantie. Rond 15u30 rijden we verder...en later rond 18uur zoeken we een slaapplaats. We rijden tot het einde van de Käfjord en slaan een kkein baantje in...we eindigen aan een weide met paarden, op de achtergrond een mooie waterval. Het leven kan lastig zijn. Wim Lybaert eat your heart out!

Maandag 24 juni

Wakker worden in het zonnetje..zalig! Het is 15 graden. We vertrekken om 10 uur en zien dan pas dat we aan een soort museum stonden.

Een oude zee-sami nederzetting. We parkeren terug en gaan op onderzoek. Een ma?n is het gras aan het afrijden en komt bij ons. We krijgen een prive uitleg en rondleiding. Het is in feite nog gesloten en gaat pas volgende week open. Lucky us  . We willen verder naar de waterval wandelen, maar na een korten wandeling moeten we terugkeren... te drassig. We vertrekken op nieuw rond 11u30.
We rijden de E6 af en belanden weer in postkaarten. Het begint te regenen....en regenen...10 graden  . We stoppen aan een Sami shop
...regen...korte lunchstop...regen...koffiestop in Bjervik....regen.....Vandaag lukt niet zo goed om een plaats te vinden voor de nacht...uiteindelijk belanden we aan een kerkje.
We eten gebakken vis, gestoofde venkel en aardappelen in de pel. Het smaakt.  Het blijft regenen...hopelijk morgen beter.                                                       We krijgen bezoek van de pastoor...geen probleem, we mogen blijven staan.

Dinsdag 25 juni

Wat een dag!!! Wakker om 7u30...regen ..geen regen...zon....regen....geen regen....en de trend is gezet voor de rest van de dag. We vertrekken richting de Vesterålen.

We schieten goed op..korte stop voor een koffietje aan een klein winkeltje. We kopen er een stukje gerookte walvis. Zwart vlees, maar wel lekker. We rijden verder langs smalle, kronkelende baantjes en.....dan...boem..klingel..boem  onze achteruitkijkspiegel kapot..afgereden door een Duits koppel met een camper die bekennen dat het hun fout is.
We gaan terug naar onze camper om ons ID te halen en ze vertrekken. Gelukkig heeft Anne een foto van hun nummerplaat genomen. Gebeld naar de eigenaar en alle gegevens doorgegeven. Spiegel geplakt met tape...hij houdt het nog wel 10 dagen uit. We rijden verder naar de camping die we reeds in januari geboekt en betaald hebben en krijgen te horen dat er geen plaats meer is. Er komen straks 22 Nederlanders en mogen tussen de receptie en de toiletten staan. Wij natuurlijk een beetje kwaad...vragen ons geld terug en tot onze verbazing is dit geen enkel probleem. Wij kamperen wel in de haven. We staan hier tussen zeker 10 andere campers.

Vanavond om 19uur staat er terug een vogelsafari op het programma. Bij het aan boord gaan valt Anne, volledig op haar knieën. Pijnlijk.....maar gelukkig kan ze toch nog genieten van het spektakel.
 De zee is vrij woest...we dansen op de golven van meer dan 1.5 meter hoog. We zien terug veel Jan van Genten op hun nest, aalscholvers, duizenden papegaaiduikers, 2 witstaartarenden, veel alken en zaagbekken. Het is koud, maar fantastisch.   We steken de verwarming aan in de camper...het is 12 graden binnen. Nog wat lezen, dagboek bijwerken, spelletje spelen en dodo. Morgen naar de Lofoten.

Woensdag 26 juni

Wat gaan de dagen snel voorbij  .               Wakker om 8uur...geen regen, 11graden. Zoals iedere morgen gezellig ontbijtje. We vertrekken rond 9uur 15...en doen een eerste stop in Bleik. Fantastisch mooi wit strandje..doen een wandelingetje langs het strand en ontdekken Miss zeewier

we rijden verder richting Lofoten..prachtig rijden..smalle kronkelende baantjes. Het begint te regenen  . We stoppen in Kabelvåg en bezoeken eerst een houten kerk( de kathedraal van de lofoten) er kunnen 1200 mensen binnen.  Volgende stop is het lofoten museum.
Het is en openlucht museum..beetje het Bokrijk van hier. Zeer interessant..maar het is koud en vochtig.. Anne heeft nog altijd last van haar knie. We doen het rustig aan. We rijden verder naar Henningvaer..het regent. We zoeken een parkeerplaats in het stadje en aperitieven....om 18u30 hebben we gereserveerd in de Fiskekroge, een bekend visrestaurant. Greet neemt Sashimi als voorgerecht, ik gebakken kabeljauwtongjes!
 Supper lekker. Daarna Anne en Cinta Fish and chips, Greet mosselen in witte wijn, look en gember en ik een heerlijle vis stoofpot. We drinken er een frisse Sauvignon bij en genieten van het eten en het uitzicht...het leven is weer lastig. We ronden af met een heerlijk dessert. Mooie afsluiter van een toch wel mooie dag...ondanks de regen.

Donderdag 27 juni

Wakker geworden door heftrucks die voorbij de camper reden. Het is 8u30 en de zon schijnt. We verwennen onszelf met een extra morgen in Henningsvaer. We wandelen langs de toch iets toeristische winkelstraat naar het Lofoten Hus.

Dit is een museum dat de schoonheid en ruwheid van de Lofoten, via aquarellen en schilderijen uitbeeldt. We zijn onder de indruk..  .
 We kopen brood, nemen nog wat foto's, eten nog een boterhammetje en vertrekken. We rijden nog geen 20 min of de zon verdwijnt achter de wolken en...jawel...regen. Het valt met bakken uit de hemel. We rijden richting Lødingen en een paar km ervoor stoppen we op een " wintercamping". We genieten van een uitgebreide douche en doen een handwasje...( er is geen wasmachine).Het regent en de zon schijnt. We zien een regenboog verschijnen.
..mooi!! Tijd voor aperitief en een hapje. We eten lamskotteletjes met ratatouille en rijst. Een rode Portugese Douro wijn maakt het af.

Vrijdag 28 juni

Wekker om 7u30..de zon schijnt  ,wat een zalig gevoel. Het is 14° en het voelt warm. We hebben een lange rit voor de boeg. Na 10 km nemen we de ferry naar Bognes, 94€..

we moeten wel een uur wachten, de vorige is pas vertroken. De overtocht duurt 1 uur en het is prachtig varen tussen de fjorden. We rijden verder richting Poolcirkel door heel veel tunnels. Het begint te regenen en de temperatuur zakt. Er zijn ook zeer veel wegenwerken aan de gang, met gevolg slechte wegen en veel oponthoud. We rijden over onherbergzame toendra, het regent, de wolken hangen laag, overal sneeuw,
 het is 6°...en dit eind juni  we klimmen naar het monument van de stenen man en poseren even in de sneeuw.
 We rijden verder en vinden een schitterende plaats aan een snelstromende rivier. Het blijft regenen en het is koud. We verwennen ons met comfortfood..pasta met bolognaisesaus...glaasje rode wijn...rolluiken naar beneden en we zitten knus en gezellig binnen.
                               Ps. De koude is wel niet normaal...er zijn zelfs trekvogels die dit jaar telaat zijn om te paren  . Climate change?? Niets aan de hand...fake news

Zaterdag 29 juni

Gans de nacht regen  . Deze morgen na het ontbijt stopt het met regenen en zien we de zon.  We rijden richting Mosjøen op 80 km van ons. Onderweg ongelooflijk veel wegenwerken. De E6 is aan een volledige renovatie toe, en daar zijn ze volop mee bezig.                                                                    Mosjøen zelf is een leuk en gezellig stadje.

Veel oude huizen en zelfs een pompstation 0van shell uit de jaren stillekes. We wonen zelfs een inhuldiging van een nieuw kunstwerk bij. De plaatselijke fanfare geeft het een feestelijk tintje. Na een lekker kopje koffie en loempia's aan een Thais kraampje  rijden we verder naar de Lakforsen waterval. Korte klim naar beneden...indrukwekkend. Duitsers halen er de resten van een houten beeld uit het water. ..origineel souvenier. De zon schijnt nog altijd, aangenaam weertje. Verder zuidwaarts langs de E6 en nog meer wegenwerken
. Gelukkig is het zaterdag en is er niet teveel verkeer. Weer een waterval in Grong..glibberige klim door bos en enorme keien. Men kan hier zwemmen, maar wij vinden het te koud. We zien er wel vissers die een zalm van 4.5kg gevangen hebben.
We rijden verder en zoeken een slaapplaats voor de nacht...een gesloten skicentrum. Het begint weer te regenen....en....de muggen zijn er weer.

Zondag 30 juni

Lage wolken..duizenden midgets. We troosten ons met pannenkoeken voor ontbijt, het is tenslotte zondag. We vertrekken om 9u15 en rijden zuidwaarts over Trondheim naar Røros. Er is veel verkeer en het regent constant. Niet leuk rijden. Langs de weg veel vissers. Korte tussenstop voor lunch en eindelijk bereiken we het oud mijnstadje (koper) en het  geeft meteen een sympathieke indruk.

Het stadje is volledig unesco werelderfgoed.Mooie kleurrijke houten huizen, oude houten huizen met het Noorse grasdak, terrils met slakkenafval. We maken een wandeling door het stadje...ondertussen is het gestopt met regenen...
.en we bezoeken een keramiek atelier...zeer speciaal.
 Op terugweg naar de auto zien we een worstenkraam en we kopen rendier en elandenworst voor thuis. Het voelt warmer aan en we zien dat het 17° is  . We rijden nog een uurtje verder richting Lillehammer en vinden een staanplaats vlak bij een kerkhof. We hebben in ieder geval rustige buren vannacht. Mooie plek met uitzicht op het dorp. Er is veel wind en het is weer beginnen regenen  we eten Marokkaanse balletjes met olijven en feta en couscous...we hopen op zon voor onze bijna laatste dag in Noorwegen.

Maandag 1 juli

Gisteren avond nog een flinke bui..terug zon...met gevolg een mooie regenboog.

We gaan vroeg slapen. Om half acht wakker..het regent en het is 11 graden.          We vertrekken richting Lillehammer. We nemen een kortere weg via Ringebu en komen in een mooi, prachtig landschap terecht boven de boomgrens. We zien veel schapen op de baan...de zon schijnt..het is 20 graden  ...eindelijk zon  . Stop aan de stavkirke van Ringebu
. Er zijn er maar 29 meer over in Noorwegen. Ook het kerkhof is zeer mooi verzord. Elk graf heeft bloemen. Na de lunch rijden we verder naar Lillehammer door een breed dal. We stoppen aan het Olympisch museum
. In 1994 waren hier de winterspelen. Leuk overzichtelijk museum. Interessant om de antieke uitrustingen te zien. Mooie spullen in de shop, maar wel heel duur.  We bekijken nog de 2 grote skischansen. We rijden verder naar Hønefoss langs secundaire wegen. Het verkeer wordt drukker, we komen weer in de bewoonde wereld. We vinden een schitterende campeerplaats aan een meer in Tyristeand. Er staan ook Nederlanders. De zon schijnt, het is hier rustig, er zijn geen muggen....de dag kan niet meer stuk.

Dinsdag 2 juli

Gisteravond nog verbroederd met de Noorderburen. Tof koppel uit Zwolle. Samen nog wat gevist, maar niemand iets gevangen. Pas rond 23 uur gaan slapen.        Vandaag is er in feite niet veel gebeurd. Eerst nog 200km rijden op weg naar de ferry. Dan nog eens 2 uur wachten op een overvolle gigantische parking voordat we de boot op mogen rijden.

We worden als sardienen in een doosje opgeborgen in de reuzegrote laadruimtes. We vinden een plaatsje aan het raam en 4 1\2 uur later zijn we in Hirshals,Denemarken. Het is 19uur en we zoeken een restaurantje op. ( We hebben geen zin meer om te koken) En we hebben iets te vieren....vandaag 20 jaar geleden gaven we elkaar voor de eerste keer het ja-woord!                                         ( samenlevingscontract). We eten in het Fiskehus....zalig. Anne neemt pladijs met frietjes, Greet zalm met spinaziepasta, Cinta de visburger en ik de zeevruchtenschotel.
...zalig. We verschieten van de rekening.  ..nog geen 80€ voor alles met drank erbij.Na het eten zoeken we in de buurt een plaatsje voor de nacht.
Het wordt onze voorlaatste avond in de camper.  De wind schudt de camper heen en weer.

Woensdag 3 juni

We zijn in slaap gewiegd door de wind en deze morgen wakker geschud door nog meer wind. Het einde komt dichterbij. Vandaag wordt het rijden richting België. Nog een stop in Odense.

, de geboorteplaats van Hans Christiaan Andersen.
 We bezoeken het museum en zijn geboortehuis. Een lekker lunch buffet in een klein restaurantje geeft ons weer energie om verder te rijden. Om 19uur stoppen we op 50 km voor Hamburg. Morgen nog 600 km naar Ekeren. We vinden een slaapplaats langs een kleine weg tussen het groen. Het wordt onze laatste nacht. Waar is dat feestje??

Donderdag 4 juni

Na 8ooo km, 6 landen, 3 ferry's, 3 campings en 24 keer wildcamperen, tientallen tunnels en wegenwerken, duizenden muggen, een pijnlijke duim, 1 zere knie, een kapotte spoegel en veel vuile was, zijn we weer thuis. We hadden bijna alle dagen regen, aten maar 2 keer in het zonnetje, maar, we genoten van iedere moment. We hebben veel unieke ervaringen en avonturen beleefd. Het was schitterend....een prachtige herinnering.  Nu wacht Anne nog de taak om een mooi fotoalbum te maken.                     Bedankt voor de vele reacties..altijd leuk om te lezen. Tot de volgende reis

Anne

We zijn er klaar voor en het begint te kriebelen!

Mart

geniet ervan, groetjes, Mart

Yolande

Ik wens jullie een fantastische vakantie toe ?☀️

Danny

Geniet van jullie reis en van het toffe gezelschap. Rij voorzichtig.

Nelly

Ik wens jullie veel reis genot en leuke avonturen!

Guido en Christa

Wensen jullie een fantastische reis toe met leuke ervaringen. Geniet ervan en wees voorzichtig.

Marthe

Goeie reis!

Rein

Goeie reis liliane en co!

Lieve DW

Goeie reis ,veel avontuur , fantastische en mooie momenten !
Wees voorzichtig en vooral genieten van ' t rijden , avontuur , mooie natuur , van elkaar en van jullie gezelschap ! Toi toi toi!???

Begin goed al goed!!

Joke

Ik lees met een glimlach op mijn gezicht jullie avonturen! Leuk om ons ‘mee te nemen op reis’ via jullie blog. Geniet verder!

Gerda

Heel leuk dat ik de reis kan meevolgen en meegenieten.
De foto's zijn prachtig en een leuke foto van Liliane achter het stuur.
Hier in het thuisland regen,regen en regen maar vandaag schijnt de zon.
Gucci, Pipo en ikzelf maken het opperbest.
Veel groeten.

Nelly

Rare namen en rare drollen!

Guido en Christa

Toffe verhalen en leuk om te lezen. Ook mooie bijhorende foto's. Vanaf morgen zou de zon terugkomen, dus misschien bij jullie ook.

Liliane Bauwens

Inderdaad, voor morgen is er zon voorspeld, maar het blijft wel frisjes met 10 graden C.

Nelly

Straffe zon, zo te zien!! Mooi....!! Het moet een speciaal gevoel geven.
Anne een dikke proficiat met je verjaardag!

Nelly

Zo zijn de mosselen het lekkerst!! Fijn, jullie genieten van het pure eten en de pure natuur.
Ik ben benieuwd naar jullie nieuwe verhalen!

Nelly

Dinsdag..... pechdag!! Morgen beter??

Nelly

Doe zo verder. Een hapje en een drankje voor de maag, zuivere lucht voor de longen en adembenemende uitzichten voor 'the mind"?

Lieve DW

Van al die lekkere vis en zeevruchten krijg ik het water in de mond! Daar wou ik wel bij zijn !
PROFICIAT met jullie 20 jaar samen Anne & Lilianeke ????

Danny

Proficiat met jullie samenlevingsverjaardag! Op naar de volgende 20 jaar.
Zag er weeral zeer lekker uit. Welkom terug in België morgen. De zon zal hier van de partij zijn voor jullie.

Nelly

Jullie zijn bedankt om ons mee te nemen met jullie avontuur. Zo'n blog vind ik ideaal voor de thuisblijvers. Er is wel veel tijd in gestoken !! Geniet nu maar een beetje van de Belgische zon.,.
Wij horen elkaar nog...