campersisters.reismee.nl

Met de camper naar Nederland in coronatijden

We beginnen af te tellen. Nog 52 dagen en we kunnen hopelijk vertrekken. Oorspronkelijk zou het Wales worden, maar tante Corona kwam roet in het eten gooien. Het Verenigd Koninkrijk is nog niet veilig genoeg, dus na wat nadenken en overleg besloten we om dit jaar naar Duitsland te gaan. Geen kilometers vreten zoals vorig jaar, maar rustig de tijd nemen om ons buurland te ontdekken.

Dus niet vergeten, wij vertrekken op 4 september!!

Tot dan

lieve groet

De campersisters

Donderdag 3 september

De plannen voor Duitsland zijn opgeborgen en liggen naast die van Wales te wachten op betere tijden.We hebben uiteindelijk gekozen voor het verre Nederland en exotisch Friesland??.

Het beest van 3000 kg staat vertrekkensklaar..een nieuw avontuur kan beginnen!

Vrijdag 4 september

Gisteravond de camper gaan afhalen en half ingevuld.

Vandaag volledig reisklaar gemaakt en rond 11 uur vertrokken richting Nationaal Park De Biesbosch. Het is wennen om terug met " het beest" te rijden...Ik voel mij Queen of the Road".Ook anders dit jaar is dat we met ons tweetjes op toer zijn,, de campersisters zijn gehalveerd, het zal stillekes zijn 's avonds. Rond 14 uur vinden we een plek aan de jachthaven van Drimmelen.
Rustige Camperplaats aan de haven met alle voorzieningen. Na de innerlijke mens een beetje aangesterkt te hebben vertrekken we voor een wandelingetje van 5 km, uiteindelijk zijn het 8km.
Maar we beklagen het ons geen moment. We zien heel veel reigers, vlinders en libellen.Het doet deugd. We zijn terug "thuis" om 18u.
Na een aperitiefje..goulash van varkenswangetjes met rijst. Het smaakt..Het is 20u30 en we zijn bijna klaar voor bed. Dienen zeelucht hé

Zaterdag 5 september

Deze nacht wakker geworden van een hevige regenbui, en daarna van zoemende muggen. We dachten dat we terug in Zweden waren. Al bij al toch goed geslapen en pas om 9u wakker geworden. Anne is vers gebakken pistoletjes en croissants gaan halen. Lekker ontbijtje. Vertrokken naar ingang Biesbosch in Dordrecht. Toch nog 50min rijden.

Wandelkaart gekocht en tickets voor de zonnepont, dit veer brengt ons aan de overkant waar het griendmuseumpad begint. Mooie wandeling tussen rietkragen, uitgebloeidfluitenkruid,
spring balsemine,decoratieve zaaddozen van klittekruid en wilgenakkers. Terug veel libellen, vlinders en kleine kikkers. We zien een houten en stenen keet

( woonplaats voor de griendwerkers, gebruikt tot de jaren 50). Na de wandeling een terrasje endaarna 2 uur rustig in de camper. Om 17u gaan we snel iets eten in een brasserie op 10mwandelen. Anne hartige pannenkoek met ham en kaas, ik een falafelburger met een slaatje.

Om18u30 staan we paraat voor de rondvaart met een fluisterboot op zoek naar bevers. Prachtige zichten, maar geen bevers.
We zien wel een slechtvalk en een buizerd, verschillende soorten reigers en natuurlijk veel eenden en talingen.
Om 20u30 staan we terug aan de camper, nu nog 40 min rijden en we zijn terug op onze camperplaats. Net op tijd...het begint serieus te regenen. Hopelijk zien we morgen de zon weer.

Zondag 6 september

Ook deze nacht serieus geregend. Deze morgen was de zon er gelukkig weer.Terug vers gebakken broodjes bij het ontbijt, lekker! Zalig gedouchet, water bijvullen, uitchecken en weg zijn we. Rijden verloopt vlotjes richting Hoge Veluwe. Een beetje zoeken naar camping tkikkergat. Mooi gelegen in the middle of nowhere. Zalig rustig. We staan aan de buitenkant en kijken over de velden uit. Na een boterhammetje vertrekken we te voet ( 2.5km) naar de ingang van het park.

Met de witte fietsjes richting bezoekerscentrum. Daar is tot ons verbazing het Nationaal Kampioenschap burlen bezig. De ene na de andere kandidaat burlt er op los. Moet zeggen dat sommigen dat zeer goed deden.
We fietsen verder door het mooie landschap..het blijft bewolkt, met nu en dan de zon, ZALIG. Na een lekkere cappuccino terug naar onze camper.
We voelen ons beentjes..zullen morgen een beetje stijf zijn vrees ik. Het is nu 18u15 en we zitten zalig buiten in het zonnetje te genieten van een aperitiefje.
Straks zelfgemaakte vol-au- vent ( meegebracht van thuis) met puree. Het zal weer laat worden vanavond....

Ps. Hier wordt er losser omgegaan met corona, niemand draagt hier een mondmasker. Er wordt wel enorm rekening gehouden met de 1.5m afstand. Overal slechts 1 persoon binnen in toiletten, ook op de boot gisteren veel afstand.

Maandag 7 september

Na een deugddoende nachtrust en een lekker ontbijtje zijn we vertrokken naar Planken-wambuis, een deel van de Veluwe buiten het NP. We zijn minder stijf dan we gedacht hadden

. De wandeling begint door een prachtige dreef om op de heide uit te komen. Ze staat nog volop in bloei...schitterend
. niet zoveel wandelaars, wel heel veel fietsers, die gelukkig een eigen baan hebben. We volgen de gele bol, die zoals we later ondervinden alle richtingen uitgaat. Gelukkig hebben we Google map die ons nu en dan moet bijsturen om de juiste richting te nemen.
De ene foto na de andere wordt genomen...mooi, mooi, mooi. Later komen we een groepje half wilde paarden tegen.( Ze blijven van het vroege voorjaar tot het late najaar op de heide vrij rondlopen).
Na nog een tocht langs veel berkenbosjes komen we terug aan ons startpunt.
De vooraf aangeduide 8 km wordt uiteindelijk 10km. We drinken een koffietje inhet restaurant aan de overkant en rijden via een ommetje ( we moeten nog langs de Albert H om brood en fruit) terug naar ons camperplaats. En daar gebeurt het...krak, klets boem...paaltje mee door het uitzwinken van de camper. Shit,shit shit, de helft van de bumper hangt eraf. Onmiddellijk krijgen we hulp van 2 gentlemen buren die met ducktape de boel weer aaneen hangen, plakken.
Stom, maar we gaan het niet aan ons hart laten komen. Al mailtje naar Jeroen ( eigenaar) gestuurd...nog geen antwoord. Het weer is prachtig we hebben volop zon. Zitten nu buiten te genieten van een vroeg aperitiefje om te bekomen van de shock.

Dinsdag 8 september

Wij slapen hier ongelooflijk goed. Terug pas om 8u30 wakker geworden..We gaan nochtans vroeg slapen. Na het water bijvullen, toilet legen, betalen, afvalwater dumpen enz..zijn we klaar voor een nieuwe dag. De ducktape hangt nog goed vast en we vertrekken rond 10 uur richting Havelte. Het is zeer overtrokken en het begint te regenen. Tegen Havelte zouden 2 hunebedden te zien zijn. Na wat zoeken en vragen vinden we ze uiteindelijk op de heide. Mooie locatie!

We drinken iets in de nabijgelegen taverne. en vertrekken langs kleinere baantjes naar Giethoorn. Wat een mooi stadje. Normaal lopen hier duizenden Japanners rond, nu is het aangenaam druk. Het Venetië van het Noorden is een gepaste naam. Met de auto rijden is hier onmogelijk, dus alles gebeurt per boot, of te voet.
(We parkeren op een dagparking en denken er overna om hier vanacht te blijven slapen. Rustig tussen de bomen net buiten de stad. ) Langs het water, de dorpsgracht, staan prachtig onderhouden huizen met rieten daken.
Durf zelfs niet dromen hoeveel zo'n huis kost. Sommige huizen zijn alleen bereikbaar via hoge bruggetjes of zelfs eenvoudige loopplanken.
We eten een ijsje en bezoeken het Giethoors museum" 't olde maat uus" .
Zeer interessant, over hoe het leven hier vroeger was. Om 18u zijn we terug aan de camper en ons besluit staat vast..We blijven hier staan vanacht.

Na een aperitiefje, eten we pasta met scampi, het smaakt. Nu nog een beetje lezen, spelletje spelen en ......laat de nacht maar komen.

Woensdag 9 september

Ons wildkamperen is zeer goed meegevallen..geen kat gezien, wel vossen gehoord. Na het ontbijt vertrokken in de regen naar Blokzijl.

Zeer charmant stadje met een leuke haven en zeer mooi onderhouden huizen. We drinken een koffietje en eten een blokzijlblok..vrij zoete koek, niet echt mijn smaak. Het begint weer te regenen als we richting Urk vertrekken. Mooi stadje, maar de regen maakt het triestig. We fleuren ons bezoek op met een schitterende lunch.
Broodje van het huis met gerookte paling, gerookte zalm en garnaaltjes...lekker...We kopen er ook nog een gerookte paling verse pladijs en zure haring. ZALIG!!
We zetten ons route verder naar Stavoren
..ook een zeer leuk stadje, maar het blijft regenen en we zoeken een camperplaats en vinden er een aan de haven. Plaats wel, maar geen met elektriciteit. Ook de WiFi doet het niet, maar we blijven toch staan. Na ons dagelijks aperitiefje eten we de reuze pladijzen op.
Enkel de vis, niets erbij...behalve lekker fris glaasje pouilly fumé. voldaan van alles genieten we van een zeer mooie zonsondergang. Het leven kan zwaar zijn.

Donderdag 10 september

Pas om 8u30 wakker geworden en de zon schijnt...joepie! We vertrekken rond 10u richting Hindeloopen, mooi stadje aan het IJselmeer. En...het regent...niet zo leuk, want het weerbericht zei dat het een droge dag zou worden.

Gelukkig komt de zon al weer te voorschijn na ongeveer een half uurtje. We lopen door de pittoreske straatjes, en drinken een cappuccino aan het schaatsmuseum.
Terug naar de camper voor een boterhammetje en we vertrekken richting NP Alden Feane. Onderweg terug veel reigers, paarden en schapen te zien.
We rijden rechtstreeks naar camping it wiid in het park. Gelukkig is er nog plaats met elektrische aansluiting. We doen het rustig aan deze namiddag. Eerst een wasje, er zijn wasmachines beschikbaar, en zelfs droogkasten. We nemen ook een kijkje bij het bootverhuur en beslissen om een Maril sloep 6.25 te nemen voor morgen, voor een ganse dag. (Het is trouwens de enige die nog vrij is.) wel groot voor onervaren schippers, maar we willen het risico wel nemen. Morgen kunnen jullie het vervolg lezen. Om 18u hebben we een date met Oebele ( vriend van Anne's overleden zus, die terug naar zijn roots in Friesland is getrokken en hij woont nu hier vlakbij.) Oebele heeft gereserveerd in een nabijgelegen restaurant en komt ons afhalen aan de camping...wat een luxe.
Het is een blij weerzien en het eten is heerlijk. Het was eenleuke gezellige avond

Vrijdag 11 september

Wat een aangename mooie dag vandaag!

Na het ontbijt, met alweer vers gebakken broodjes, picknick klaargemaakt en richting bootjes gestapt. Zo'n sloep is toch vrij groot hoor!

Na een vrij korte uitleg en een vaarroute ( wij doen de groene) kiezen we het ruime sop. Het vertrek doet mij al wat kleur krijgen van opwinding...achteruit, draaien, vooruit,....maar...het lukt. In het begin was het ook niet gemakkelijk om die 6meter rechtdoor te doen varen, we gingen niet op en neer, maar heen en weer.
Maar na een 10 tal min. Hadden we alles onder controle, ik de boot en Anne de kaart.
Het genieten kon beginnen. We zien veel eenden, aalscholvers, een paar buizerds, reigers, en nu en dan zwaluwen die komen drinken. In Akkrum leggen we aan, ook niet eenvoudig als men dat niet gewoon is, het aanleggen aan de kade, het uitwerpen van de trossen, het vastleggen van de boot...maar alles lukt ons, en we genieten van de koffie uitkijkend over het water.
Rond 13u een volgende stop voor de picknick en nog een pauze in Grou. Het kaart lezen is niet gemakkelijk, maar Anne doet dit schitterend en wijst mij precies de juiste vaargeul in. Nu en dan kruisen we een grote vaarroute van vrachtschepen, toch een beetje beangstigend.
Op een bepaald moment varen we zelfs over de autostrade via een aquaduct. Zonder enig probleem komen we terug op onze vertrekplaats. Dit doen we zeker nog eens. We genieten na bij een aperitiefje en na het warme avondeten voelen we de zeelucht al doorwegen....zzzzzzz

Zarerdag 12 september

Gisteren avond hadden we een zeer goede internetaansluiting en hebben we naar 2 afleveringen van thuis op de tablet gekeken via VRT nu. Deze morgen na de ochtend routine terug vertrokken rond 10u. We rijden door de polders en er is een grote bedrijvigheid op het veld.

Massa's vogels volgen de ploegers. We zien terug een paar buizerds zitten, ook veel schapen en paarden. Het lijkt alsof de koe hier verdwenen is en de plaats ingenomen ziet door de schapen. Eenmaal in Zwarte Haan aangekomen rijden we onmiddelijk, via een smalle 1 auto weg, naar de camperplaats, en we hebben geluk. We hebben de laatste standplaats, van 12, kunnen veroveren. Na ons moeten er verschillende terug vertrekken. Na de lunch ( ik eet mijn reuze paling op) stappen we richting dijk en wat een spektakel.
We zien in de verte ( het is eb) duizenden vogels. Hele vluchten plevieren vliegen over, ook verschillende soorten eenden kwaken er op los. We wandelen over de dijk vergezeld van schapen..veel wind...tegenwind...oef..zwoegen.
Na een paar km keren we terug en lijken plots veel sneller te stappen. We worden gehypnotiseerd door de dansende, wuivende rietkragen. Mooi, zeer mooi!!
Hier vertrekt een pelgrimspad naar Santiago de Compostella ( Finnnistere( einde van de wereld) op 2700km). Daarom is het hier het begin van de wereld. We gaan terug naar de camper, koffietje drinken in het zonnetje, en om 17u gaan we terug omdat het dan hoog water is en de vogels dichterbij te zien zijn. En inderdaad, duizenden en duizenden vogels fourageren op de vloedlijn. Er zijn zelfs 12 flamingo's te zien. Zijn hier half juli aangekomen en zijn gebleven.
Anne neemt wel duizend foto's. We genieten nog na op een bankje met uitzicht op de zee.
In de verte zien we Ameland. We gaan terug naar de camper en kleden ons om. Het is WE en we koken niet zelf. Het restaurant Zwarte Haan is vlak om de hoek. We hebben gereserveerd om 19u en nemen het 4 gangen verrassingsmenu met aangepaste wijnen...we laten ons gaan. Bij de aperitief krijgen we een leuke amuse, bij een goed uitgeschonken glas chablis krijgen we een garnalen cocktail ( zeker 100gr vers gepelde waddengarnaal), gevolgd door een lamskoteleletje in een honingthijmsaus met een glas shiraz, daarna als hoofdgerecht een met de hand gevangen zeebaarsfilet met safraansaus, en een glas chardonay...heerlijk.
Voor het dessert hebben we gelukkig nog een plaatsje overgehouden want ook dit is super lekker. We vinden onze weg gelukkig terug ( het is hier pikkedonker) en kijken onderweg naar een overweldigende sterrenhemel. Na een half uurtje liggen we alletwee al in dromenland.......

Zondag 13 september

Wakker om 8u na terug een heerlijke nacht slapen. Na alles bijgevuld en geleegd te hebben vertrekken we terug rond 10u.

We rijden door de polders langs witte baantjes. Terug heel veel beweging op het land en veel schapen. We stoppen in Wierum, een klein stadje aan zee met prachtig uitzicht op de wadden.
Terug veel vogels te spotten, plevieren, kluuten, veel eenden, overvliegende ganzen en nog veel meer. We blijven toch even genieten van het uitzicht, en Anne blijft foto's trekken.
De plaatselijke horeca is gesloten, dus geen koffie. We rijden verder naar Lauwersoog, lang het Lauwersmeer. We zoeken een camperplek en vinden er een bij het water, maar alle mooie plekjes zijn reeds bezet. We besluiten toch te blijven voor 1 nacht. Morgen zoeken we iets beter. Na de lunch vertrekken we te voet richting " het booze wijf". Een grote horecazaak met camping en supermarkt. We drinken een cappuccino en vertrekken voor een korte, maar mooie wandeling..de duindoornroute. We volgen de groene pijl, maar nu en dan zijn de paaltjes verdwenen of afgebroken. (We hadden dit al eerder gemerkt: Nederland is een fietsland..tientallen kaarten en pijltjes voor fietsroutes, wandelroutes daarentegen..). Eens de weg gevonden is het wel een mooie en afwisselende wandeling.
Terug de altijd dansende rietkragen, eglantier, duindoorn, meidoorn en lavatera..Na de vogels krijgen ook de bloemen een fotosessie.
We eindigen terug aan het booze wijf en drinken iets fris. Nog een bezoekje aan de supermarkt, een korte stop aan een viswinkel ( morgenvroeg voordat we vertrekken komen we hier terug) en we zijn terug aan de camper. Na het dagelijks aperitiefje begon ik aan het avondeten, het wordt een soort paëlla met kip en spekjes, en het laat zich smaken met een fris glaasje witte wijn. Na de afwas kijken we samen naar de zonsondergang.
Weer een mooie dag voorbijgevlogen.

Maandag 14 september

We worden wakker om 8u30, staalblauwe hemel, stralende zon. Heerlijk!! Na het ontbijt eerst naar een " echte viswinkel" in de haven. Gaat pas om 10 uur open, maar we hebben geluk..om 9u30 kunnen we al binnen. We kopen tong voor vanavond en lotte voor morgen, nog een heerlijke gerookte paling en maatjes( Hollandse nieuwe) het water komt mij al on de mond. In het winkeltje ernaast koopt Anne een streepjestrui nummer 321. We rijden tussen de velden door, en zien weer heel wat schapen en reigers, naar een camperplaats in Zoutkamp. We melden ons aan en reserveren een plaats, maar rijden meteen verder naar Kollumerwaard voor een wandeling van 7km. Mooi, maar vrij eentonig..rietkragen en grasland. Het is zeer warm, 26° en geen schaduw. Zweten en puffen!!!

We komen aan een uitkijkpunt en zien in de verte Schotse Hooglanders grazen en pootje baden, zij hebben het waarschijnlijk ook warm. Weer veel ganzen en eenden te zien en een grote zilverreiger vlak voor ons. We blijven een tijdje met de verrekijker volgen. In de verte veel zeilboten op het Lauwersmeer. Het is hier ongelooflijk stil. Iets na twee terug in de bloedhete camper. Gelukkig hebben we een ijskast en kunnen we onze dorst lessen met lekker fris water. We gaan nog even het dorp binnen en drinken een biertje in een leuke zaak aan de haven...mmm, dat smaakt. Nog even de spar binnen voor wat groenten en fruit en we rijden terug naar de camping. Gelukkig hadden we deze morgen een plek gereserveerd, want alles is volzet.
We staan op gras met uitzicht op een kleine jachthaven..leuk. we zitten nog wat buiten met de voetjes in het gras, zalig. Er zitten wel veel muggen, maar binnen is het nog te warm. Na ons aperitiefje bak ik de tongjes en we eten er een fris slaatje bij en een glaasje witte wijn. Wat een zwaar leven hebben we weer!! Na de afwas gaan we ook douchen...gelukkig hebben we licht bij want het is pikdonker. Na een grondige muggenjacht, er zitten er veel en we weten niet hoe ze binnenkomen want alles is dicht, wil ik nog wat schrijven, maar het lukt niet, alles is geblokkeerd...tot nu. Joepie!!!

Dinsdag 15 september

Om 8u wakker en al volop zon, gras nog wel nat van de dauw. We worden opgeschrikt door het geluid van gakkende ganzen die massaal in kleinere groepen overvliegen. Ze blijven maar komen, voor ons een ongezien, mooi spektakel. Na een leuke babbel met ons buren vertrekken wij op hun aanraden naar Winsum ( mooiste dorp van Nederland), maar we vinden nergens een parkeerplaats voor ons Beest. We rijden door naar camping Midzomer in Diever, midden in het Natuur Park Drents-Friese wold. Gelegen midden in de bossen en we moeten ons aanmelden bij de caravan met de groene vlag. Heel vervelende oudere man leidt ons naar de campeerplaats en geeft richtlijnen van hoe we moeten gaan staan. We moeten lijnrecht naast een met wankele stenengelegd platform staan...dit oogt beter?... dat we niet waterpas staan is voor hem geen belang..hij blijft maar richtlijnen geven en zwaaien met zijn armen..??? ik krijg het serieus op de zenuwen en ben bijna van plan om een andere campingplaats te zoeken als hij stopt en zegt dat hij onze elektriciteit zal aansluiten in een vergrendelde kast. Opgelucht dat dit enerverend ventje weg is.

We horen alleen de vogels rondom ons en de rust en kalmte kan terugkeren...oef..Het is zeer warm, maar wij zitten gelukkig in de schaduw onder de bomen. Zalig!! De problemen met ons blog zijn nog altijd niet opgelost...shit shit shit. Rond 14u30u vertrekken we voor een boswandeling hier vlakbij. Het wordt een schitterende paddenstoelenwandeling..
.we zien enorm veel soorten, van groot naar klein. Anne trekt zeer veel foto' en we genieten volop van deze mooie omgeving.
De rode pijlen zouden een wandeling van 4km aangeven...wij doen er 3 uur over. Gaan wij te traag, of kloppen de km niet? In het bos ligt ook een ondergrondse schuilkelder die on WWII gebruikt werd. De 8 ondergedokenen worden uiteindelijk toch gevonden door de Duitsers en ter plekke gefusilleerd. Deze plek wordt nog altijd zeer goed verzorgd, er liggen zelfs verse bloemen. We moeten toch even bekomen van de wandeling, we zijn een beetje oververhit. We drinken na een poosje een fris aperitiefje en ik begeef mij naar de keuken, het wordt een viscurry, van verse lotte en gekruide rijst ( met kaneel, kardemon en kruidnagel). We hebben nog een glas Poully- fumé koud staan en we eten buiten in het avondzonnetje. Na de afwas nemen we nog een deugddoende douche en we zijn klaar voor een grote dodo.

Woensdag 16 september

Ontbijt, afwasje, betalen..onze " vriend" komt de elektriciteit afkoppelen en is zeer rustig deze keer. Hij vraagt zelfs of we het ver alleen aankunnen. Heeft gisteren blijkbaar wel gevoeld dat we niet hraan betutteld noch gecommandeerd worden. We vertrekken uiteindelijk rond 10 uur richting Doldersummerveld, een prachtig heidegebied ten Westen van Diever. Gelukkig is het niet zo warm als gisteren. ( 22°) . We smeren onze boterhammen, vullen onze drinkbus en we zijn weg. Een mooie wandeling van ongeveer 8km, zeer afwisselend tussen heide en bos. Makkelijk lopen en goed aangeduid deze keer.

Weer veel paddenstoelen met oa een soort bloemkoolachtige zwam. Deze staat aan de overkant van een toch wel steile greppel we geraken erover, maar terugkeren oogt blijkbaar iets moeilijker want een dame op de fiets vraagt of ze kan helpen. We bedanken en kruipen er op eigen kracht toch uit.
We horen heel veel getokkel, waarschijnlijk afkomstig van een specht, maar we zien er geen. Een buizerd scheert rakelings over ons hoofd..mooi. Rond 14u30 terug aan de schaapskooi waar de camper staat. We stappen nog even verder naar het dorp en eten er een heerlijk ijsje op een terras. Na deze heerlijke rustpauze rikden we verder Zuidwaarts naar Vierhouten. We zoeken een camperplek of camping, maar alles is volzet. Het seizoen duurt dit jaar langer dan normaal en we zien veel gepensioneerden ( zoals wijzelf) met de camper rondtoeren. We parkeren midden in het dorp op een grote ruime parking en gaan aperitieven. We bestellen alletwee een sangria en krijgen een serieuze kuip.
Het is fris en het smaakt, een welverdiende beloning na al het wandelen. Na deze zoete zonde gaan we op zoek naar een restaurant en Anne bestelt scholfilet met Hollandaise saus, ik een kalfs rib eye met lookboter. Bij het aperitief ( het is vakantie) krijgen we een zeer lekkere amuse. We drinken bij het eten een lekker glaasje wijn
. Iets na 20u zijn we terug aan de camper en besluiten om daar te blijven overnachten. Hopelijk worden we niet wakker geklopt om ons te verplaatsen. We zijn moe...de 15000 stappen laten zich voelen. Anne kruipt al om 9u in bed ik volg 30min later. Anne knort al als een...... zzzgrrgggrrrzzzz

Donderdag 17 september

ik lig nog een tijdje wakker, toch een beetje ongerust. Niemand komt kloppen, alles blijft stil en we slapen tot 8 uur. Mens wat slapen we hier goed en lang. Anne vertrekt naar de supermarkt om vers gebakken broodjes, en ik zet ondertussen koffie. We houden het rustig vandaag. Rond 10 uur rijden we richting " het verborgen dorp" ln Vierhouten.

Oorspronkelijk waren er 10 onder de grond gebouwde hutten ( er zijn er 3 van gerestaureerd voor bezoek) waar zo'n 100 mensen zich in schuil hielden tijdens WWII. Godfried Bomans was één van hen. De meesten overleefden de oorlog, 8 werden gespot en ter plaatse doodgeschoten in hun zelfgegraven kuilen. We zetten onze reis verder naar het zuiden langs mooie groene baantjes. We rijden rustig genietend van het mooie landschap tot we in Garderen pijltjes zien voor een zandsculpturen tentoonstelling. Dat spreekt ons wel aan en we volgen de aanduidingen. We zijn niet de enige...parking bijna vol, veel volk. Het thema is 75 jaar bevrijding van Nederland. Binnen is het aanschuiven en wij zijn bijna de enige met mondmasker. Het is prachtig, zeer goed gedaan, bijna levensecht.
Blij dat we gestopt zijn. Na het bezoek eten we lunch in de camper( wat is dit gemakkelijk als je alles bijhebt) en vertrekken richting Schijndel. We hebben gisteren een plaats voor 2 nachten gereserveerd in camping "de Schootse hoeve". We worden zeer vriendelijk ontvangen, krijgen srandplaats 10 en er staat een welkomstbordje voor de familie Bauwens..leuk.
Alle campers staan in een cirkel en ziet er zeer gezellig uit. De rest van de namiddag zitten we rustig in het zonnetje, beetje lezen, spelletje spelen, koffietje drinken.... Rustige namiddag dus. Rond 18u30 aperitiefje en daarna eten we chili con carne met wrapps en een lekker glaasje rode wijn maakt het af. We kijken na de afwas nog naar een aflevering van thuis op VRTnu. Wat is de dag weer snel voorbijgegaan.....Slaapwel.

Vrijdag 18 september

Zoals alle andere dagen weer lang en veel geslapen, het is 8u00en vrij koud in de camper..13°. Ik probeer de verwarming aan te zetten, maar...het lukt niet..Nogmaals proberen en tot grote vreugde van Anne lukt het nu wel, het wordt snel warmer en op 19° komt Anne uit bed. Een vers gezet tasje koffie een beschuit met jam, een potje yoghurt en een kiwi , een omeletje met spek en de dag kan weer beginnen. We gaan straks weer wandelen, een ommetje Schijndel...we hebben gisteren een foto van de wantelknooppuntenkaart genomen. Het begin is ok, goed aangeduid door bos, weideland, en maisvelden.

De boeren zijn druk in de weer en met reuze machines wordt het in spoedtempo vermalen en in camions gespoten, die elkaar heel snel afwisselen, spectaculair om te zien hoe vlug dit gaat. We wandelen verder en vinden geen pijltjes meer, ook het effengemaakte pad verdwijnt en via google map zoeken we onze weg verder. We lopen in de goede richting, maar geen pijltjes meer...who cares ...
we wandelen en zullen wel ergens uitkomen. In het bos eten we ons boterhammetjes op en stappen verder ...we komen terug uit op de baan. We volgen de Boxstelseweg en passeren een restaurantje met terras waar we ons tegoed doen aan een koffietje en ik een frisse radler lemon. We bezoeken ook nog eens een wijnmakerij en kopen 2 flessen witte wijn. Nu nog 20 min naar de camper...we voelen de zon en de km( 10km). Het is warm buiten en we gaan eventjes liggen in de toch iets koelere camper, en ja....een uurtje later worden we wakker....kan maar deugd doen. We vullen het terugkeer formulier in...amai...dat duurt...we zijn er toch bijna 45min mee bezig. Nog net tijd om deze blog af te werken en de aperitief staat al klaar...we eten gebakken forel met spinaziestomp..zal weer smaken.

Zaterdag 19 september

De gewone routine deze morgen, behalve dat we ook nog alles moeten legen en dumpen, en alles moeten bijvullen. Dit was onze laatste camperplaats. We vertrekken rond 10u30 en doen eerst boodschappen, we hebben brood nodig en nog wat beleg. We tijden naar Wemeldinge, toch nog 130 km. Zijn om 12u10 op de Steldijk en onmiddellijk gaan we de dijk af op oesterroof??

. Het water begint al snel terug te komen, maar we moeten er gelukkig niet zoveel hebben, want ik voel het al aan mijn ruggetje. Ik steek er al een paar open en mmmmmmm ze zijn heerlijk en alle moeite is onmiddellijk verdwenen..mmmmmm, lekker. Na de lunch willen we nog verse vis kopen, maar dat is niet zo gemakkelijk. Overal oestershops en mosselboeren, maar geen vis. Na vragen en zoeken en rondrijden vinden we toch een kraam met een lange rij wachtenden. We kopen gerookte paling, mosselen, gamba's en verschillende soorten vis voor vissoep. We rijden rond 15u30 richting België. Geen controle aan de grens, en we kunnen goed opschieten. We rijden nog even langs Lieve ( een goede vriendin) om een gerookte paling af te geven. ( zij vind die ook zo lekker) ...Het is er gezellig in de tuin..
.ik open wat oesters...lekker,..ik open er nog een paar...uiteindelijk maak ik daar vissoep, en buiten met voetjes in het gras eindigen we onze Nederlandse trip met een glas frisse witte wijn en een bord lekkers uit de zee. We blijven uiteindelijk slapen in de camper op haar oprit.

Zondag 20 september

Wakker om 7u..Lieve moet werken vandaag en we krijgen een sleutel voor als we naar het toilet moeten. We beginnen aan de grote opruimactie en Anne rijdt over en weer naar huis met kleren en allerlei spullen die we meehadden. Een laatste poetsbeurt, alle handvaten ontsmetten, en "het beest " kan terug naar huis...

Minder goed nieuws....het bestek voor de onkosten aan de bumper ligt klaar...1125€......vanaf nu water en brood vrees ik???

Maandag 21 september

Voila...'tis gedaan...het was weer leuk, ontspannend spannend, avontuurlijk en gezellig. We hebben genoten van ieder moment en vonden de reacties op het blog zeer leuk. Ik hoop dat jullie er ook plezier aan beleefd hebben. Bedankt....tot de volgende reis?????????

Christina

Ok ? Gr Christina

Danny Heylen

Jullie beginnen al goed op tijd, maar september is nog even wachten hoor!
Op dit moment wil ik nog niet aan september denken.
Kijk wel uit naar jullie verhalen.

Danny Heylen

Geniet van jullie reis bij onze noorderburen. Goede reis!

Cinta en Greet

Geniet ervan sisters!!! ??

Lieve DW

Goeie en veilige reis Liliane en Anne !
Kijk al uit naar jullie reis verslag en verhalen en de vele foto's!
Geniet ervan hé ! Groetjes XXX

Guido en Christa

Wensen jullie een fijne road trip door het mooie Nederland, kijken al uit naar jullie verslag, verhalen, leuke weetjes en natuurlijk de mooie foto's van Anne. Geniet van jullie tocht en veel plezier onderweg. Groetjes Guy en Christa

Nelly

Veel reis genot !! Ik ben al benieuwd naar jullie verhalen.

Nelly

Leuke, mooie foto's en verhalen! Midden in de natuur, vergezeld van een prachtig wolkendek. Zalig!! Ik volg verder....Nog een fijne reis.

Guido en Christa

Ziet er heel leuk uit allemaal, en zo sportief allebei, goed bezig. Is de goede manier om deze prachtige natuur te ontdekken, met de fiets en te voet. Nog veel plezier.

Lien Synnesael

Ai ai brokkenpiloot! Kan gebeuren, laat het niet aan jullie hart komen. Geniet van al het moois!! Have fun

Monik

Hej Liliane en Anne, fijn hoor jullie reisblog te volgen. We hebben gisteren met 3 vriendinnnen op café afgesproken om ook een weekje door Nederland te trekken. We zouden wel B&B's boeken. Ik zou graag tot in Friesland rijden, das nog onbekend voor mij. Geniet van jullie tocht door Nederlands mooie natuur, ik kijk uit naar de mooie foto's. grtjs en voorzichtig hé :-) Monik

Nelly

Het water komt mij in de mond!!

Zusje Chris

Ik vind Nederland ook een mooi en aangenaam land. Er al vele leuke weekends doorgebracht en elke keer opnieuw verrast van de schoonheid van de natuur, de netheid en gezelligheid van de stadjes en zelfs de jovialiteit van de Nederlanders.

Oebele

Geweldig gedaan, en waar jullie waren in Akkrum heeft de familie Van Bogaert al een keer overnacht. Blij dat alles goed gegaan is en genoten hebben. Verder veel plezier in Fryslan.

Liliane Bauwens

Bedankt Oebele, gaan we zeker doen

Nelly

"Stilte" daarvan kan je genieten!